|
OGH Nieuwsbrief #154 - 31 maart 2023 |
|
|
|
|
|
Deze Nieuwsbrief
Pasen
Liturgische schikkingen in de 40-dagentijd
Collectedoelen april 2023
Rooster vieringen april 2023
Vieringen in april
Volgende Nieuwsbrief
Pasen
Misschien hebt u wel eens gehoord van de Risis Paschalis, de Paaslach. Ik kende het in ieder geval nog niet. Het is een traditie die voortkomt uit de kerk van de Middeleeuwen als een tegenhanger voor alle somberheid en ingetogenheid die de Stille (of: Goede) Week kenmerkte. Na het lijdensverhaal van Jezus, werd op Paasmorgen in de kerk de dag ingeluid met een mop of een grap. Want ook met humor kun je licht brengen in alle donkerte. Onderstaand verhaal geeft een glimlach op ons gezicht, maar het geeft ook weer hoe belangrijk communicatie voor iedereen is. Als wij elkaar niet verstaan, begrijpen we elkaar vaak verkeerd. Afgelopen week keek ik naar een programma op tv waarbij dove en slechthorende mensen uitlegden hoe het werkte met doventaal. Met bewondering heb ik gekeken hoe goed zij met elkaar kunnen communiceren. Daarvan hadden de paus en de rabbi in onderstaand verhaal nog heel wat kunnen leren.
De paus en de rabbi
In de Middeleeuwen werd de paus door een groep kardinalen gedwongen om de joodse gemeenschap uit Rome te verdrijven. Die gemeenschap was daar natuurlijk niet blij mee. De paus sloot een overeenkomst met de joodse gemeenschap in Rome. “Ik stel voor”, zo zei hij, “dat we een religieus debat organiseren. Een debat tussen mij en één persoon uit de joodse gemeenschap.” Als de jood zou winnen, dan mochten de joden blijven. Was de winst aan de kant van de paus, dan moesten de joodse gemeenschap een andere stad zoeken. Voor de joden was al snel duidelijk dat zijn geen keuze hadden. De oudsten van het joodse volk in Rome kozen een rabbi uit die een goede naam had. Deze rabbi was een flamboyante persoonlijkheid, zijn gezicht alleen al sprak boekdelen. De joden stelden de paus voor, dat het debat zonder woorden gevoerd zou worden. Dat zou het spannender maken als niemand mocht praten. De paus stemde daarmee in. De dag van het grote debat kwam. De rabbi en de paus zaten tegenover elkaar. Eén volle minuut lang werd er gezwegen, geen woord gewisseld. Toen stak de paus drie vingers op. De rabbi keek terug en stak één vinger op. De paus zwaaide met zijn hand in een cirkel zo boven zijn hoofd. De rabbi wees met één vinger vol kracht en bezieling naar beneden op de grond. De paus pakte een brood en een glas wijn. Hij brak het brood en at ervan. Hij schonk de wijn in een beker. En nam daarvan een slokje. De rabbi pakte een appel en nam er een hap van. De paus stond op en zei: “Ik geef het op. Deze man is veel te goed. De joden kunnen blijven in Rome zolang als ze willen.” Na een uur kwamen de kardinalen om de paus heen staan. Ze vroegen hem: “Wat is er nu gebeurd?” De paus zei: “Eerst hield ik drie vingers omhoog als teken van de Drie-Ene God. De rabbi stak één vinger op. Hij herinnerde mij eraan dat er één God is die wij beiden dienen. Nou, toen maakte ik een cirkel boven mijn hoofd. Ik wilde hem laten zien dat God overal is . De rabbi stak één vinger op en wees priemend naar de grond. O ja, zo dacht ik, God kan inderdaad overal zijn, maar God is ook nu aanwezig, hier tijdens het debat. Toen brak ik brood en wijn om de rabbi te laten zien dat God onze zonden vergeeft. Hij pakte een appel uit zijn binnenzak en nam er een hap van. Hij zette me gelijk op scherp: de oerzonde in het paradijs is begonnen bij Adam en Eva. Tot op vandaag hebben we daarmee te maken. U begrijpt, de rabbi had overal een antwoord op. Wat kon ik doen?” Ondertussen was de joods gemeenschap uitgelopen om bij de rabbi verhaal te halen. “Wat is er gebeurd?”, vroegen ze. “Nou”, zei de rabbi, “eerst zei de paus dat de joden binnen drie dagen moeten vertrekken. Maar ik stak één vinger op: geen één van ons gaat uit Rome weg. Toen zwaaide de Paus zijn hand als een cirkel om te zeggen dat er in de hele stad geen enkele jood meer mag wonen. Ik liet hem duidelijk blijken met een vinger naar de grond, dat we geen stap zullen verzetten.” “En toen?”, vroeg een vrouw rondom de rabbi. De rabbi zei: “Ik weet het niet, de paus pakte zijn lunch en ik pakte de mijne – en nu kunnen we net zo lang blijven als we willen.”
Ik wens iedereen goede, gezegende en zonnige Paasdagen toe! Gerrie Slütter-Peterkamp
Liturgische schikkingen in de 40-dagentijd
Uit liefde voor jou is het thema van de 40-dagentijd- kalender van de PKN. Dit is ook het thema voor de schikkingen in deze 40-dagentijd. Als basis voor de schikkingen in deze 40-dagentijd gebruiken we de takken van de kronkelhazelaar. Als liefde belangrijk is om je in te leven in verhalen van de ander, dan is dat niet een rechtlijnig pad, maar een route met onverwachte wendingen. Meebewegen en luisteren zijn dan van belang. Voor ieder viermoment in deze periode wordt er iets gewijzigd en toegevoegd aan de schikking passend bij de lezing. We gebruiken de suggesties uit de brochure van de PKN.
Hieronder de schikkingen voor de 3e, 4e en 5e zondag. Overige schikkingen zijn te bekijken op de webpagina van de Bloemengroep.
Zondag 26 maart, 5e zondag 40-dagentijd
|
|
Lezen Johannes 11:1-4, 17-44 de opwekking van Lazarus … en er waren dan ook veel Joden naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten nu hun broer gestorven was. (Johannes 11:19)
Cirkel vol Ogenschijnlijk dode bloemen Zijn levende herinneringen Liefde voor jou
|
Zondag 19 maart, 4e zondag 40-dagentijd
|
|
Lezen Johannes 9 ‘Wat vreemd dat u niet begrijpt waar Hij vandaan komt, terwijl Hij mijn ogen geopend heeft.’ (Johannes 9:30)
Oculli; Open ogen. Zien, kijken en gezien worden Wie ben jij Geworden?
|
Zondag 12 maart, 3e zondag 40-dagentijd
|
|
Lezen Johannes 4: 5-26 Jezus zei tegen haar "Ik ben het, degene die met u spreekt". (Johannes 4:26)
Bronnen
Van inspiratie
Spiegels met gedachten
Verbinding voor mij
En jou
|
Collectedoelen april 2023
In april collecteren we tijdens onze vieringen voor vijf plaatselijke doelen, te weten: Voedselbank, City-pastoraat, De Wonne, Fonds bijzondere noden en Caritas. Onderstaand een korte uitleg wat de doelstelling van de instelling is. Mocht u meer willen weten dan vindt u op de websites van de genoemde instellingen uitgebreide informatie.
- Zondag 2 april collecteren we voor de Voedselbank.
De Stichting Voedselbank Enschede-Haaksbergen helpt mensen die niet genoeg geld hebben om iedere dag een volledige maaltijd op tafel te zetten. Zij zamelen levensmiddelen in en stellen deze gratis ter beschikking aan huishoudens die tijdelijk, onvoldoende in hun levensbehoefte kunnen voorzien. Op verzoek van professionele hulpverleners helpen zij in de regio Enschede Haaksbergen ongeveer 550 huishoudens met het tijdelijk verstrekken van gratis voedselpakketten.
- Witte donderdag en Goede vrijdag is er geen collecte.
- Zaterdag 8 april is de paasnacht-deurcollecte bestemd voor het Oecumenisch City Pastoraat Enschede.
Het Oecumenisch Citypastoraat Enschede is de "huiskamer van de stad", een plek in de binnenstad voor iedereen die wil praten over zijn leven, zorgen, plezier, of wat haar/hem maar bezighoudt. Je kunt gewoon binnenlopen voor een kopje koffie, thee, een praatje en/of een goed gesprek. Iedereen is welkom. Er zijn altijd 2 vrijwilligers aanwezig om je te woord te staan. Wil je een gesprek met een pastor dan is dat altijd te regelen.
- Tijdens de Paaszondagviering van 9 april collecteren we alleen voor de OGH.
- Zondag 16 april is de bijzondere collecte bestemd voor De Wonne.
Woongemeenschap de Wonne in Enschede leeft vanuit het christelijk geloof én de franciscaanse spiritualiteit. Vanuit deze inspiratie vangen zij mensen op, die ze voor een tijdje een thuis-gevoel willen geven.
- Zondag 23 april collecteren we voor de Stichting Leergeld Enschede.
Stichting Leergeld Enschede maakt het voor kinderen uit gezinnen die moeilijk kunnen rondkomen mogelijk om deel te nemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Hiermee voorkomen zij dat kinderen (4 tot 18 jaar) in de gemeente Enschede door geldgebrek niet mee kunnen doen. Gezinnen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum (bijstandsniveau) komen in aanmerking. Dit kunnen gezinnen zijn die een inkomen uit een uitkering, dienstverband of onderneming hebben. Vergoed worden zaken als een fiets, computer, schooltas, of gymkleding. Ook worden kosten voor een zwemdiploma, schoolreisje of studieweek vergoed.
- Zondag 30 april is de opbrengst van de collecte bestemd voor Caritas Enschede.
Caritas Enschede is verbonden aan de parochie St. Jacobus de Meerdere Enschede. Vanouds is de PCI of Caritas bedoeld om mensen die acute (financiële) hulp nodig hebben, een helpende hand te bieden. Dit doen zij vaak in samenwerking met andere hulpverleners en instanties. Zo zijn ze ook partner binnen het Diaconaal Platform Enschede (DPE).
Rooster vieringen april 2023
Zondag |
Voorganger: |
Pastor F. Beuger |
Palmzondag |
02 april |
Organist/pianist: |
Jesse Meerman |
|
10.00 uur |
Doel 1e collecte: |
Voedselbank |
|
|
|
|
|
Donderdag |
Voorganger: |
Mevr. Ten Thij |
Witte Donderdag |
06 april |
Organist/pianist: |
Martin Koning |
|
19.30 uur |
geen collecte |
|
|
|
|
|
|
Vrijdag |
Voorganger: |
Pastor F. Beuger |
Goede Vrijdag |
07 april |
Organist/pianist: |
Gerrit Dogger |
|
19.30 uur |
geen collecte |
|
|
|
|
|
|
Zaterdag |
Voorgangers: |
Ds. B. Wijnbergen en Mevr. Ten Thij |
Paaswake |
08 april |
Organist/pianist: |
Gerrit Dogger |
|
22.00 uur |
Doel deurcollecte: |
Oecumenisch Citypastoraat Enschede |
|
|
|
|
|
Zondag |
Voorganger: |
Pastor F. Beuger |
Paasmorgen |
09 april |
Organist/pianist: |
Gerard van Kempen |
|
10.00 uur |
Doel 1e collecte: |
OGH |
|
|
|
|
|
Zondag |
Voorganger: |
Pastor F. Beuger |
|
16 april |
Organist/pianist: |
Gerard van Kempen |
|
10.00 uur |
Doel 1e collecte: |
De Wonne |
|
|
|
|
|
Zondag |
Voorganger: |
Pastor F. Beuger |
|
23 april |
Organist/pianist: |
Jesse Meerman |
|
10.00 uur |
Doel 1e collecte: |
Stichting Leergeld Enschede |
|
|
|
|
|
Zondag |
Voorganger: |
Mevr. Ten Thij |
|
30 april |
Organist/pianist: |
Martin Koning |
|
10.00 uur |
Doel 1e collecte: |
Caritas Enschede |
|
De vieringen worden gehouden in het Helmertheater van Mediant, locatie Helmerzijde, Broekheurnering 1050, Enschede (tenzij anders vermeld). Na afloop van de viering is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en koffie of thee te drinken.
Autodienst
Als er mensen zijn die vervoer nodig hebben om naar de zondagse viering te gaan, kunnen zij contact opnemen met Klaas Hessels, telefoon 4282654.
Kinderoppas
Ouders die gebruik willen maken van de kinderoppas, graag voor zaterdag 16.00 uur bellen naar Herma ter Stege, telefoon 4775956.
Vieringen in april
Zondag 2 april, Palmzondag
Palmpasen: overal ter wereld staan mensen stil bij het feit dat een van ons, Jezus Christus, vredesvorst, werd ingehaald als een Koning. Hoewel Hij welkom was, werd Hij bespied en verraden en opgepakt. Mensen komen uit hun huizen, de straat op, Hem tegemoet. Eindelijk iemand met het hart op de tong, eindelijk iemand die geen blad voor de mond neemt, eindelijk iemand waar je je aan vast kunt houden. Zelfs de stad leeft ervan op.
Met Hosanna-geroep en gezwaai van palmen werd Hij welkom geheten, maar met list, verraad en geld kreeg men Hem in handen. Ter dood veroordeeld, gekruisigd buiten de stad. Het koningschap van Jezus loopt uit op zijn veroordeling. Hij werd gekruisigd, zoals er elke dag nog mensen worden gekruisigd. Elke dag gaan er mensen geestelijk en lichamelijk kapot aan wat anderen hun aandoen. Door kleinzieligheid, door roddel, door ongrijpbare gemeenheden, door buigen naar boven en vertrappen naar beneden. Elke dag worden er mensen gekruisigd, net als Jezus van Nazareth.
Wij worden er vandaag toe uitgenodigd om serieus te werken aan liefde in een wereld waarin nog steeds mensen massaal worden verraden en overgeleverd, waarin nog steeds mensen worden, gebroken, soms alleen met woorden. Palmzondag: geen herinnering aan toen, maar een concrete opdracht voor mensen van vandaag.
Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.
Vrijdag 7 april, Goede Vrijdag
Lijden op zich is nooit verlossend. Standhouden in het lijden dat mensen elkaar aandoen, jezelf en je ziel dan niet verliezen aan haat en verbittering, dat is verlossend. Jezus verlost ons niet omdat hij gegeseld werd en tenslotte vermoord is. Hij verlost ons omdat hij ondanks dat alles staande is gebleven en zo heeft laten zien hoe God eruitziet. Het moest zo zijn, het moest wel zo gaan. We leven nu eenmaal in een wrede wereld waarin mensen voor God willen spelen. Jezus verlost ons doordat hij ons laat zien hoe wij moeten leven om iets van Gods levensadem in ons te laten zien.
Wij staan aan de voet van het kruis en zien op naar hem die het leven in vrijheid en met overgave heeft aanvaard in trouw aan de Vader. Liefde sterker dan de dood, moge die ook de ziel zijn van ons bestaan.
Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.
Zondag 9 april, Pasen
Maria gaat naar de plaats waar ze haar geliefde Jezus in doeken gewikkeld hebben achtergelaten. Terug naar het graf. Het is nog donker en dan ziet zij dat de steen is weggerold. Dat Jezus uit het graf is gehaald. Ze weet zich geen raad. Een leeg graf, een zwart gat dat je aangaapt. Er is niets meer over van hun broeder, hun vriend, niets meer om je aan vast te klampen, om te koesteren, geen lichaam te verzorgen, geen graf te onderhouden. Alles van Jezus is weg en hun verdriet is compleet. Van God verlaten, dat was wat ze voelden. ‘Ik zal er zijn’ dat was Hij in levenden lijve, zo hadden ze dat ervaren. En nu hij er niet meer is, twijfelen ze aan alles. Was hij wel van God? Hadden ze zich vergist? Of als hij wel van God was, werd God dan hier doorgestreept? Zo staat Maria daar, ten einde raad. Zij staat daar, als ieder ander die geen toekomst meer ziet voor morgen. Alles waar je op dacht te kunnen bouwen, je verwachtingen, je verlangen: er is een kruis door gezet. Een groot kruis door alles, zelfs door die ene behoefte nog even dicht bij hem te zijn, al was het maar bij zijn dode lichaam, om hem nog even te koesteren. Het graf is leeg, het diepste dieptepunt bereikt.
Johannes vertelt ons met Pasen niet het feit van de opstanding. Dat onttrekt zich aan onze waarneming. Hij vertelt wel hoe Jezus opstanding kracht geeft aan mensen, wat zij uitwerkt op mensen, hoe zij mensen heel kan maken. Hoe zij ons kan genezen van onze innerlijke verdeeldheid. Hoe mensen kijkend in de diepste diepte weer kunnen worden opgericht en weer mens kunnen worden. Daarvan wordt het lege graf een sprekend teken.
Voorganger in deze viering is pastor Frank Beuger.
Volgende Nieuwsbrief
De volgende Nieuwsbrief verschijnt begin mei 2023. Artikelen uiterlijk donderdag 4 mei 2023 sturen naar nieuwsbrief@ogh-enschede.nl. Actuele informatie, nieuwe berichten en (wijzigingen in) het rooster van de vieringen vindt u altijd op de website van de OGH.
|
|
|
|