Zin in de psychiatrie
Binnenkort gaat Bob Wijnbergen met pensioen bij Mediant. Ter gelegenheid van zijn afscheid organiseren we een referaat met als titel: “Zin in de psychiatrie”.
Er wordt stilgestaan bij de rol van zingeving binnen de psychiatrie en bij existentiële vragen die daarbij naar voren komen, zoals identiteit, hoop, verlies en veerkracht.
Daarnaast wordt ingegaan op de betekenis van menselijke ontmoeting en de plaats van geestelijke verzorging in de zorgpraktijk. Vanuit zijn jarenlange ervaring zal Bob Wijnbergen terugblikken en zijn visie delen op dit thema.
Het referaat vindt plaats op dinsdag 12 mei van 16.30 tot 18.00 uur in het Helmertheater. Afsluitend is er gelegenheid om nog even na te praten onder het genot van een hapje en drankje.
De bijeenkomst is vrij toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is, zowel voor mensen binnen Mediant als voor buurtbewoners en andere belangstellenden.
Van harte welkom,
Silvia Schomaker & Matthijs Wiskerke
Meer informatie en aanmelden: https://mediant.nl/activiteiten/evenement/5-referaat

Albert Fransen ontvangt lintje

Albert Fransen is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Afgelopen vrijdag 24 april heeft burgemeester Bleker hem de bijbehorende versierselen opgespeld.
Albert is door de Stichting Surplus voorgedragen met ondersteuning van Commissie van beheer G.J van Heekpark, Stichting Boerderij ‘De Viermarken’ en onze OGH. Bij alle vier genoemde organisaties heeft Albert een actieve en betekenisvolle rol (gehad).
Hieronder enkele zinnen overgenomen uit de verschillende voordrachten:
- Albert Fransen is iemand met een groot hart voor de samenleving, en in het bijzonder voor mensen die minder vanzelfsprekend hun weg vinden.
- “Hard op de inhoud, zacht op de persoon.”
- Hij volgt de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie op de voet en combineert zijn scherpe inhoudelijke blik met een gezonde dosis realiteitszin.
- Door zijn persoonlijke betrokkenheid, scherp analytisch vermogen en oprechte interesse in mens en missie, heeft hij wezenlijk bijgedragen aan het succes en impact van onze organisatie.
- Dat Albert zich niet alleen zeer verdienstelijk heeft gemaakt door zijn uitgebreide juridische en organisatorische inbreng, maar zich ook heeft onderscheiden door zijn sociale en communicatieve vaardigheden.
- Het is mede door zijn persoonlijkheid, betrokkenheid en kennis te danken dat dit is gerealiseerd.
In de overgenomen zinnen herkennen wij Albert. Albert is van het begin, dat er gesproken werd over de OGH tot heden betrokken bij de OGH.
Albert gefeliciteerd met je lintje, het is je erg gegund.
Uitnodiging afscheid Bob Wijnbergen
Op 7 juni 2026 neemt Bob afscheid als geestelijk verzorger bij Mediant en als voorganger bij de OGH vanwege zijn pensionering.
Bob is op 1 augustus 2017 in dienst gekomen bij Mediant als geestelijk verzorger en vanaf dat moment ook als voorganger bij de Oecumenische Geloofsgemeenschap Helmerhoek (OGH).
Graag willen wij u uitnodigen op 7 juni in de viering van de Oecumenische Geloofsgemeenschap Helmerhoek (OGH) afscheid te nemen van Bob.
U bent vanaf 9.15 uur welkom voor een kopje koffie of thee voorafgaand aan de viering.
De viering zelf begint om 10.00 uur waar Bob de dienst zal leiden.
Direct na de viering wordt er officieel afscheid genomen van Bob. Na het officiële gedeelte is er een receptie met drankje met hapje om persoonlijk afscheid te nemen. Rond 12.30 uur is de afsluiting.
Raad OGH en Mediant
In Memoriam Wim Schram
Wim is op 15 oktober jl. overleden op een leeftijd van 86 jaar.
Wim heeft tijdens zijn leven veel energie gestoken in de OGH. Wim was actief betrokken bij het tot stand komen van onze Oecumenische Geloofsgemeenschap, waar hij met name de taak had om de noodzakelijke formele akkoorden te verkrijgen van de diverse kerkelijke organisaties (Nederlands Hervormd, Gereformeerd en Katholiek). Nadat de OGH was geregistreerd had Wim zitting in de eerste OGH raad.
Naast de organisatorische werkzaamheden was Wim een begenadigd pianist. Voor Wim was het een logische stap om vaste pianist te worden tijdens de vieringen van de OGH. De eerste jaren was Wim de enige pianist die de wekelijkse vieringen begeleidde. In de jaren dat de OGH een cantorij had, was Wim de vaste begeleider van de cantorij. Van 1983 tot 2018 was Wim pianist bij de OGH.
In 2018 is Wim gestopt als pianist, dat was een moeilijke keus voor Wim, te accepteren dat zijn gezondheid hem belemmerde wat hij zo graag doet. Op 1 september 2019 hebben we Wim bedankt voor zijn inzet voor de OGH.
De laatste jaren heeft Wim in het Havezatenhuis in Hengelo gewoond.
Uitnodiging Mediant GGZ

12-Daagse groepsreis Armenië en Georgië meivakantie 2026
In Georgië en Armenië vind je de hoogste bergtoppen van Europa, gastvrije mensen en de oudste bouwwerken uit de christelijke cultuur. We bezoeken de hoofdsteden van beide landen: Jerevan in de schaduw van de voor Armeniërs heilige berg Ararat én Tbilisi, de vrolijke en gezellige hoofdstad van Georgië.
We zien de invloeden van Romeinen, Mongolen, Perzen, Turken en Russen én natuurlijk de Georgiërs en Armeniërs zélf terug in het landschap, de kloosters, de steden, de nalatenschap van Stalin en het communisme. We proeven van lokale wijn, gaan bij bewoners zelf op bezoek en genieten van de rijke keuken van beide landen.
In mei 2019 zijn beide reisleiders Frank de Heus en Frank Beuger op oriëntatie in beide landen geweest. De reis wordt verzorgd door Drietour. In Armenië worden we begeleid door een Nederlandstalige gids; in Georgië door een Engelstalige gids. We veronderstellen dat de deelnemers een goede conditie hebben (10 km wandelen) en Engels verstaan. Er wordt niet vertaald. Het meeste zit bij de prijs in. Een enkele keer een lunch, verzekeringen, eigen kleine uitgaven zijn voor eigen rekening.
De reis vindt plaats van dinsdag 21 april tot en met zaterdag 2 mei 2026.
Bij 25 deelnemers is de reissom €2550. De toeslag voor een 1-persoonskamer bedraagt €480.
Aanmelding is mogelijk bij
Frank de Heus (e-mail
Frank Beuger (e-mail
Diaconale middag
September aanstaande viert de Ontmoetingskerk haar 10-jarig lustrum met een week vol feestelijke activiteiten. Als onderdeel hiervan organiseert de diaconie van de Protestantse Gemeente Enschede (PGE) op donderdag 18 september een interactieve bijeenkomst van 15.00-18.00 uur in de Ontmoetingskerk te Enschede, met inloop vanaf 14.45 uur met koffie en thee.
Het thema zal zijn "Omzien naar elkaar, juist waar het nodig is – Samen sterk ". Verschillende partner organisaties, waaronder het Diaconaal Platform Enschede, Stichting Present en de Voedselbank én de diaconie zelf zullen zich presenteren.
De bijeenkomst staat in het teken van kennismaking, informeren en in gesprek gaan over vraagstukken die ons verbinden. Wat zijn de activiteiten van de verschillende organisaties; wat doen ze en wat kunnen we betekenen voor mensen met en zonder hulpvraag. Kennen we elkaar en kunnen we elkaar versterken in onze activiteiten?
Het programma zal een open karakter hebben, waarin we hopen op uitwisseling en mooie gesprekken. Ter afsluiting kunt u een hapje of drankje nuttigen waarbij er mogelijkheid is om te netwerken.
Aanmelden voor de middag is gewenst. Graag horen we of u komt, onder vermelding van het aantal personen, naam, e-mailadres en telefoonnummer door e-mail te sturen naar
We kijken er naar uit om u te ontmoeten!
Namens de diaconie PGE
Yasmin Khalaf (
Aafke Schrap (
Paulien Klaver (
Symposium “Samen in Verscheidenheid”
Op zaterdag 20 september 2025 organiseert de Raad voor Levensbeschouwingen en Religies Enschede een Symposium in de Ontmoetingskerk. Het symposium begint om 11.00 uur.
Dit jaar bestaat de Raad voor Levensbeschouwingen en Religies 25 jaar en heeft Enschede in die tijd zien veranderen in een weerspiegeling van de bevolking van de gehele wereld, inclusief verschillende religies en culturen. Toch vraagt deze tijd, net als 25 jaar geleden, om omkijken naar elkaar, schouders waar nodig en een helpende hand. Maar hoe doe je dit nu in deze andere tijd? Hoe verbinden wij ons met elkaar, wat is de waarde daarvan? Daar willen we het met u over hebben.
Daarom wordt er op zaterdag 20 september een symposium gehouden met als thema “Samen in Verscheidenheid”.
Het Symposium wordt georganiseerd door de Raad voor Levensbeschouwingen en Religies Enschede, in samenwerking met de Protestantse Gemeente Enschede, die het tweede lustrum van de Ontmoetingskerk viert. Wij nodigen u hierbij van harte uit voor dit symposium. Deze uitnodiging verspreiden mag, (graag zelfs), maar vol is vol.
U kunt zich opgeven op de website www.rlre.nl. Hier kunt u ook aangeven of u dieetwensen hebt, bijv. glutenvrij.
